Klachten

De medewerkers van Jeugdbescherming Brabant doen hun uiterste best. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de hulp of over een medewerker van Jeugdbescherming Brabant. Wij willen dat graag samen met u oplossen. Op deze pagina leest u welke mogelijkheden er zijn om uw onvrede te uiten. Dit biedt (medewerkers van) Jeugdbescherming Brabant een kans om de kwaliteit van het werk te verbeteren. 

In de Praatplaat “Wat zijn mijn opties als ik ontevreden ben” (JeugdStem) kunt u zien welke acties u kunt ondernemen als u ontevreden bent over een organisatie in de jeugdbescherming. 

+
-
Laat u bijstaan door een vertrouwenspersoon

U staat er bij een klacht niet alleen voor. U kunt een vertrouwenspersoon inschakelen. Deze onafhankelijke vertrouwenspersoon is bekend met de manier van werken van onder meer Jeugdbescherming Brabant. Het zijn ervaren professionals; zij oordelen niet. Ze ondersteunen u en proberen samen met u de problemen op te lossen. Zo worden klachten en procedures vaak voorkomen. Heeft u nog geen vertrouwenspersoon? Bel dan Jeugdstem (088 – 555 10 00) of mail naar info@jeugdstem.nl. U kunt ook het contactformulier invullen op de website van Jeugdstem. Heeft u al contact met een vertrouwenspersoon van Zorgbelang Brabant? Bel op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur naar de betreffende medewerker via het mobiele telefoonnummer (te vinden op de website van Zorgbelang). Of naar het algemene nummer: 013 – 594 21 70. Of mail naar vertrouwenspersonen@zorgbelang-brabant.nl.

+
-
Klachtenprocedure

De klachtenprocedure kent drie opties:

1. Gesprek met de medewerker om samen tot een oplossing te komen
2. Bemiddeling door de teamleider of een klachtenfunctionaris
3. Een klacht indienen bij de klachtencommissie  

Jeugdbescherming Brabant streeft ernaar om problemen eerst tussen betrokkenen op te lossen en na te gaan of een onderling gesprek (nog) mogelijk is (opties 1 en 2). U heeft echter op elk moment in de procedure de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de externe klachtencommissie (optie 3).

+
-
Gesprek met de medewerker om samen tot een oplossing te komen

Bent u het bijvoorbeeld niet eens met de manier waarop wij u helpen, hoe de medewerker met u omgaat of hoe wij beslissingen nemen?  Probeer het samen op te lossen. Praat er eerst samen over met de medewerker. In dat contact is uw onvrede – waarschijnlijk – ook ontstaan. U kunt daarbij een onafhankelijk vertrouwenspersoon inschakelen (zie ‘Laat u bijstaan door een vertrouwenspersoon’). 

Geef elkaar de kans om het eerst uit te praten

Komt u met de medewerker niet tot een oplossing? Dan zijn er de hierboven omschreven mogelijke opties: bemiddeling (optie 2) of een klacht indienen bij de klachtencommissie (optie 3). U kunt contact opnemen met het klachtensecretariaat van Jeugdbescherming Brabant om af te stemmen over welke route het beste past bij uw klacht en situatie.

 

Klachtensecretariaat Jeugdbescherming Brabant:  

+
-
Bemiddeling door de teamleider of de klachtenfunctionaris

Als u kiest voor bemiddeling, kunt u ofwel in gesprek gaan met de betrokken teamleider en de medewerker samen of gebruik maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris adviseert en ondersteunt u bij de verdere procedure, zoals: 

  • bespreken wat u met uw klacht wilt bereiken;
  • bespreken of bemiddeling nog mogelijk is; 
  • adviseren bij het opstellen en indienen van uw klacht; 
  • begeleiden bij de verdere klachtenprocedure. 

De onafhankelijke klachtenfunctionaris bemiddelt tussen u en Jeugdbescherming Brabant. Het doel van de bemiddeling is om te komen tot een bevredigende oplossing voor beide partijen. Ook kan de klachtenfunctionaris advies geven over de mogelijkheden en beperkingen van de klachtenprocedure. U kunt de klachtenfunctionaris inschakelen via uw vertrouwenspersoon, het klachtensecretariaat van Jeugdbescherming Brabant of het secretariaat van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland. 

+
-
Een klacht indienen bij de klachtencommissie

Bent u niet tevreden over de uitkomst van de tot nu toe gevoerde gesprekken bij optie 1 en 2, of wilt u niet met Jeugdbescherming Brabant in gesprek gaan? Dan kunt u schriftelijk een klacht indienen bij de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland (optie 3). Zij behandelen klachten van cliënten van een aantal jeugdinstellingen. Op de website (klachtencommissiejeugdmn.nl) van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland vindt u informatie over hoe u een klacht kunt indienen. Dit kan o.a. via het klachtenformulier van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland.

Informatie Klachtencommissie Jeugd-Midden-Nederland: 

U kunt zelf uw klacht formuleren of dit samen doen met uw vertrouwenspersoon of via de klachtenfunctionaris. Als er nog geen bemiddeling heeft plaatsgevonden, gaat de klachtencommissie eerst na of dat nog mogelijk is. De klachtencommissie doet een uitspraak of uw klacht gegrond of ongegrond is.