Klachten

De medewerkers van Jeugdbescherming Brabant doen hun uiterste best. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over de hulp of over een medewerker van Jeugdbescherming Brabant. Wij willen dat graag samen met jou oplossen. Op deze pagina staat hoe dan kan. Voor (medewerkers van) Jeugdbescherming Brabant is het een kans om de kwaliteit van ons werk te verbeteren. 

In de Praatplaat “Wat zijn mijn opties als ik ontevreden ben” (JeugdStem) kun je zien welke mogelijkheden er zijn als je ontevreden bent over een organisatie in de jeugdbescherming. 

+
-
Laat je helpen door een vertrouwenspersoon

Je staat er bij een klacht niet alleen voor. Je kunt een vertrouwenspersoon inschakelen. Deze onafhankelijke vertrouwenspersoon is bekend met de manier van werken van onder meer Jeugdbescherming Brabant. Het zijn ervaren professionals; zij oordelen niet. Ze ondersteunen je en proberen samen met jou de problemen op te lossen. Zo worden klachten en procedures vaak voorkomen. Heb je nog geen vertrouwenspersoon? Bel dan Jeugdstem (088 – 555 10 00) of mail naar info@jeugdstem.nl. Je kunt ook het contactformulier invullen op de website van Jeugdstem. Heb je al contact met een vertrouwenspersoon van Zorgbelang Brabant? Bel op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur naar de betreffende medewerker via het mobiele telefoonnummer (te vinden op de website van Zorgbelang). Of naar het algemene nummer: 013 – 594 21 70. Of mail naar vertrouwenspersonen@zorgbelang-brabant.nl. 

+
-
Klachtenprocedure

Binnen de klachtenprocedure heb je drie mogelijkheden:
1. Gesprek met de medewerker om samen tot een oplossing te komen
2. Bemiddeling door de teamleider of een klachtenfunctionaris
3. Een klacht indienen bij de klachtencommissie  

Jeugdbescherming Brabant wil het liefst problemen eerst samen oplossen en nagaan of een onderling gesprek (nog) mogelijk is (mogelijkheid 1 en 2). Je kunt er wel op elk moment voor kiezen om een klacht in te dienen bij de externe klachtencommissie (mogelijkheid 3).

+
-
Gesprek met de medewerker om samen tot een oplossing te komen

Je kunt ontevreden zijn over verschillende dingen, zoals: 

  • de manier waarop wij je helpen
  • hoe de medewerker met jou omgaat
  • hoe wij beslissingen nemen 

Probeer het samen op te lossen. Praat er eerst samen over met de medewerker. In dat contact is jouw ontevredenheid – waarschijnlijk – ook ontstaan. Een onafhankelijke vertrouwenspersoon kan je daarbij helpen (zie ‘Laat je helpen door een vertrouwenspersoon’). 

Geef elkaar de kans om het eerst uit te praten

Kom je met de medewerker niet tot een oplossing? Dan zijn er voor jou als cliënt de hierboven omschreven mogelijkheden: bemiddeling (mogelijkheid 2) of een klacht indienen bij de klachtencommissie (mogelijkheid 3). Je kunt contact opnemen met het klachtensecretariaat van Jeugdbescherming Brabant om te bekijken welke mogelijkheid het beste past bij jouw klacht en situatie:

 

Klachtensecretariaat Jeugdbescherming Brabant:  

+
-
Bemiddeling door de teamleider of de klachtenfunctionaris

Als je kiest voor bemiddeling, kun je in gesprek gaan met de betrokken teamleider en de medewerker samen of gebruik maken van een onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris adviseert en ondersteunt je bij de verdere procedure, zoals: 

  • bespreken wat je met jouw klacht wilt bereiken; 
  • bespreken of bemiddeling nog mogelijk is; 
  • adviseren bij het opstellen en indienen van je klacht; 
  • begeleiden bij de verdere klachtenprocedure. 

De onafhankelijke klachtenfunctionaris bemiddelt tussen jou en Jeugdbescherming Brabant. Het doel van de bemiddeling is om tot een goede oplossing te komen voor jou en voor Jeugdbescherming Brabant. Ook kan de klachtenfunctionaris advies geven over de mogelijkheden en beperkingen van de klachtenprocedure. Je kunt de klachtenfunctionaris inschakelen via je vertrouwenspersoon, het klachtensecretariaat van Jeugdbescherming Brabant of het secretariaat van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland. 

+
-
Een klacht indienen bij de klachtencommissie

Ben je niet tevreden over de uitkomst van de tot nu toe gevoerde gesprekken bij mogelijkheid 1 en 2, of wil je niet met Jeugdbescherming Brabant in gesprek gaan? Dan kun je schriftelijk een klacht indienen bij de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland (mogelijkheid 3). Zij behandelen klachten van cliënten van een aantal jeugdinstellingen. Op de website (klachtencommissiejeugdmn.nl) van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland vind je informatie over hoe je een klacht kunt indienen. Dit kan o.a. via het klachtenformulier van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland. 

Informatie Klachtencommissie Jeugd-Midden-Nederland: 

Je kunt zelf de klacht schrijven, samen met je vertrouwenspersoon of via de klachtenfunctionaris. Is er nog geen bemiddelingsgesprek is geweest? Dan gaat de klachtencommissie eerst na of dat nog mogelijk is. De klachtencommissie doet een uitspraak of je klacht volgens hen wel of niet terecht is.